Média

Az Uber után új versenytársa akadhat a pesti taxiknak

www.penzcentrum.hu - 2017. 03. 28.

2017. március 28. 17:27

Jogosítvány, egyszeri regisztrációs díj, csekély havidíj és máris bármikor kocsiba ülhetünk Budapesten anélkül, hogy fizetni kéne az autó fenntartásának költségeit.

Autót fenntartani luxus. Ha számba vesszük a kiadásokat (mint például az autó vételára, várható értékcsökkenése, szervizköltségei - kötelező karbantartás, vizsgadíj, hibaelhárítás -, karbantartási költségek - ablakmosó, téli, nyári gumi-szett, izzók vagy tisztítás, a biztosítási díjak, a gépjárműhöz kötődő adók, autópálya matrica, parkolási díjak vagy a benzinköltség), olyan horribilis összeg jön ki, hogy az embernek elmegy a kedve attól, hogy saját autót vegyen.
 
A közösségi autózás gondolata Svájcból indult útjára, tőlünk nyugatabbra már évek óta elérhető. Svájcban például a Mobility nevű cég már közel háromezer járművet üzemeltet, amelyet több mint százezren használnak országszerte. Párizsban több szolgáltató is működik, az AutoLib mellett jelen van a Zipcar nemzetközi cég is, amely Németországban, Spanyolországban, Kanadában, az Egyesült Királyságban és Ausztriában is megtalálható.
 
Szintén több európai országban, valamint Kínában, és az Egyesült Államok számos városában működik a car2go. Korábban felröppentek a cég magyarországi terjeszkedésével kapcsolatos pletykák, megkeresésünkre a car2go azt közölte, ugyan nem kívánják megerősíteni a hírt, azonban elismerték, jelenleg is tárgyalások folynak a magyar kormánnyal.
Tavaly novemberi lapértesülések szerint a fentiekhez hasonló, elektromos kocsikkal működő közösségi autóbérlő (carsharing) szolgáltatást vezetne be a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Megkeresésünkre a BKK megerősítette a hírt, mint írták, a főváros megbízása alapján egy egységes, átlátható, mindenki által hozzáférhető, és nem utolsósorban környezetkímélő carsharing (közösségi autóhasználat) szolgáltatás alapjainak lefektetésén dolgoznak. 
 
A részletek, a műszaki tartalom, a pályáztatási struktúra és a felhasználói lehetőségek kidolgozása jelenleg folyamatban van, ezért arról csak később tudunk információkkal szolgálni - írták.
 
Itthon egyelőre mindössze két cég foglalkozik rövid távú autóbérléssel. Az első fecske a magyar piacon az Avalon volt, tavaly novemberben pedig elindult a Greengo.
 
Kinek jó a közösségi autózás?
 
Az úgynevezett car sharinget valahová a taxi és a bérautó közé lehet leginkább belőni. A felhasználók néhány órás útra vehetik igénybe, tökéletes azok számára, akik gyorsan el akarnak intézni valamit: elugranának bevásárolni, ebédelni, vagy akár egy megbeszélésre sietnek. Magyarországon 2013 óta élvezhetjük a közösségi autózás előnyeit, már aki a fővárosban él. Vidéken egyelőre erre nincs lehetőség.  
 
Az Avalon CarSharing és a GreenGo nyújtotta szolgáltatások közötti egyik legnagyobb különbség, hogy míg az Avalonnál a bérelt autókat a fix parkolóhelyeikről kell elhozni és visszavinni (ez a station-based, azaz állomásközpontú modell), a GreenGo autóit a belvárosi, (nagyjából a Rákóczi híd - Szerémi út - Dombóvári út - Fehérvári út - Bocskai út - Karolina út - Budaörsi út vonalig tartó) zónán belül bárhol ott hagyhatjuk. Ez utóbbi az ún. free-floating modell. 
 
Jól kiegészítjük egymást. Nálunk jellemzőbb az előre tervezett autóbérlés, és az ügyfeleink többségében cégek, vállalatok
 - mondta a Pénzcentrumnak Sződi János, az Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója. 
 
Az Avalonnál átlagosan 3-4 vagy 5 órára bérlik a kocsikat, a céges ügyfelek leginkább munkaidőben, míg a magánszemélyek főleg hétvégén és ünnepnapokon. A GreenGónál egyelőre fordított az arány. Jelenleg közel ezren használják. A regisztrált felhasználók 90 százaléka férfi, az ügyfelek 44 százaléka a 26-35 korosztályba tartozik - tudtuk meg a cégtől. A GreenGo eddigi tapasztalatai alapján egyébként ebédidőben indítják a legtöbb bérlést. Mennyi az annyi?
 
Akármelyik szolgáltatót is válasszuk, a honlapon vagy az applikáción történő regisztráció után mindenképpen be kell menni személyesen is a cégek irodájába, hogy bemutassuk az eredeti okmányokat (személyi igazolvány, jogosítvány), és aláírjuk a szerződést. 
 
A regisztrációs díj (mindkét szolgáltató 4900 Ft-ot kér) befizetése után nincs más dolgunk, mint keresni egy szabad autót. Ezen felül mindenképp számolnunk kell a havi díjjal, ami szintén mind a két cégnél 990 forint. Ezt akkor is fizetni kell, ha egy vagy két hónapig nem ültünk közösségi autóban. 
 
A GreenGónál az autó bérlése percenként 65 forint. Ha valamiért meg kell állnunk, de rövidesen szeretnénk igénybe venni ugyanazt az autót, érdemes a parkolás funkciót választani. Ilyenkor a bérlési folyamat nem fejeződik be, viszont jóval kedvezőbb tarifa mellett marad a használatunkban az autó, mint ha éppen közlekednénk vele. Ez az úgynevezett rendelkezésre állási díj percenként 15 Ft-ba kerül, és a parkolás esetleges költségeit is tartalmazza.
 
Az Avalonnál a költségek számlázása fél órás egységekben és kilométerdíjak alapján történik, melyek minden esetben tartalmazzák az üzemanyagot is. Három kategória közül választhatunk, a kis autók között találhatunk például Opel Corsát, középkategóriások között Opel Astrát, nagy kategóriások közt Opel Insigniát. A kilométerárak kategóriánként eltérnek, 71 Ft és 102 Ft közt alakulnak.
 
Hogyan működik?
 
Az Avalon kocsijainak kölcsönzése elsőre talán valamivel egyszerűbbnek tűnik, mint a GreenGóé. Minden regisztrált felhasználó a carsharing.hu/foglalok oldalon egyszerűen foglalhatja le akár napokkal, hetekkel korábban a kívánt gépjárművet. Számítógépről, okostelefonról, tabletről is egyszerű művelet. Ha megvan a kívánt autó, a regisztráció alkalmával kapott PubliCare kártyát a gépjármű szélvédőjének olvasó pontjához érintve az autó automatikusan feloldja a központi zárat. Az autóban található fedélzeti egységen felvillan néhány kérdés, ezek megválaszolását követően a kesztyűtartóból elővett slusszkulccsal indulhatunk is. 
 
A GreenGózni vágyóknak a regisztráció során be kell állítaniuk egy 5 jegyű PIN-kódot. Ami ez után jön, az elsőre talán kicsit bonyolultnak tűnik, azonban a gyakorlatban nem olyan vészes. Ha odaértünk az áhított kocsihoz, az applikációban rá kell nyomnunk a zárolás feloldása ikonra, majd be kell gépelni az 5 jegyű PIN-kódot. Ezután az autó szélvédőjének jobb alsó sarkában lévő kis monitoron felvillan egy azonosítókód, amelyet szintén be kell gépelni a telefonos appba. ha ez megvan, nyert ügyünk van, bepattanhatunk a Volkswagen átalakított elektromos autójába, az e-Upba. A kulcs itt is a kesztyűtartóban várja az új sofőrt a forgalmival együtt.
 
A GreenGónál a bérlések átlagosan 25 percig tartanak, ezalatt nagyjából 6-7 km-t tesznek meg a felhasználók egy bérlés során. Pest megyén belül bárhova mehetünk, minden autó rendelkezik érvényes megyei matricával. Viszont figyelni kell az általunk használt kocsi töltöttségére, ha lemerülne az elektromos autó, nekünk kell megoldani a problémát, hogy legyen benne annyi töltés, hogy visszaérjünk a szolgáltatási területre.
 
Melyiket válasszuk?
 
Megnéztük, mivel érné meg leginkább megtenni egy 10 kilométeres utat Budapesten belül. Néhány taxitársaság árkalkulációja alapján az út 3247 Ft-ba kerülne, ebből 450 Ft alapdíj és a 2796.08 Ft viteldíj.
 
Saját kocsival mindössze 360 Ft-os költség jönne ki, ha 10 literes átlagfogyasztással, valamint 360 Ft-os átlagos literenkénti benzinárral számolunk. Igaz, ebbe még nem kalkuláltuk bele a parkolási költséget.
 
A GreenGónál percdíjak vannak. A Google Maps szerint egy 10 kilométeres út megtétele Budapesten belül átlagosan nagyjából 30 perc, 65 Ft-os percdíjjal számolva így az út 1950 Ft lenne az út. Ez esetben viszont a parkolás költségét is megspórolhatjuk.
 
Ha az Avalon egyik kisautóját választjuk, 8 Ft-os percdíjjal és kilométerenkénti 71Ft-os összeggel kalkulálva 940 Ft-ra jönne ki a költség, ha a fél órás menetidőt vesszük alapul. A díjban benne van a tankolás is.
 
A fentiekből is látszik, hogy ugyan a saját autóval ellentétben a közösségi autóhasználattal ugyan megsprólhatjuk a biztosítás, a szervizelés vagy a tankolás költségeit, cserébe kompromisszumot kell kötnünk. Számolni kell azzal, hogy ha hirtelen lenne szükség az autóra, nem garantált, hogy a közelünkben találunk-e egyáltalán használható autót. Előnyt élveznek azok, akik a belvárosban élnek vagy dolgoznak, a peremkerületekben azonban egyelőre kevésbé kiépített a rendszer. Ha kicsit kiterjesztenék a greenGo jelenleg igen szűk zónáját, amelyen belül felkaphatjuk és letehetjük a járművet, vagy az Avalon újabb állomásokat építene ki, akkor valószínűleg jelentősen nőne a közösségi autót használók száma.