Média

Gépjárműbérlés a Bubi mintájára

www.magyaridok.hu – 2016. 11. 09.

2016. november 10. 10:27

Carsharing: nem kell autót vásárolni, finanszírozni, biztosítást kötni, garázst bérelni, szervizeltetni, mosatni, téli-nyári gumikat cserélni, tankolni, csupán interneten foglalni és használni. Erről nyilatkozott a Magyar Időknek Sződi János, az Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója.

A CARSHARING ELŐNYE, HOGY NEM KELL SAJÁT KOCSIT VÁSÁROLNI, CSUPÁN INTERNETEN FOGLALNI ÉS HASZNÁLNI

 

Elektromos kocsikkal működő közösségi autóbérlő (carsharing) szolgáltatást vezetne be a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ – értesült lapunk. A társaság a Budapest-biciklihez (Bubi) hasonló koncepció tervein a főváros megbízására kezdett el dolgozni, a Mol is munkálkodik a koncepción. A carsharing lényege, hogy a felhasználók a saját gépjármű előnyeit élvezhetik a tulajdonlás állandó költségei és kötöttségei nélkül.

 

Egységes, mindenki számára hozzáférhető és környezetkímélő – éppen ezért teljesen elektromos kocsikkal működő – carsharing (közösségi autóhasználat) szolgáltatás alapjainak lefektetésén dolgozik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amely a fővárostól kapott megbízása alapján munkálkodik a terveken – tudta meg lapunk. A car­sharing egy olyan szolgáltatás, amely előre regisztrált felhasználók számára nyújt rendszeres gépjárműbérlési lehetőséget, tehát nem telekocsi szolgáltatásról vagy sofőrszolgálatról van szó.

A koncepció lényege, hogy a felhasználók a saját gépjármű előnyeit élvezhetik a tulajdonlás állandó költségei és kötöttségei nélkül.

A részletek, a műszaki tartalom, a pályáztatási struktúra és a felhasználói lehetőségek kidolgozása jelenleg folyamatban van, ezért arról a BKK csak később tud információkkal szolgálni. Megkerestük a Budapest-bicikli (Bubi) közösségi kerékpárhálózat fő támogatóját, a Molt is. A társaság szerint az autómegosztás várhatóan az egyik fontos eleme lesz a közlekedési kultúrában végbemenő változásoknak, ezért dolgoznak a koncepción, a Mol ugyanakkor még nem beszélt a konkrét lépéseiről.

– A BKK-val több tárgyalást folytattunk, ezeken kiderült, hogy nagyon nyitottak a közösségi autózás támogatására – közölte a Magyar Időkkel Sződi János, a hazai közösségi autózás úttörőjének számító Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója. A cég 2013-ban elsőként vezette be Magyarországon a carsharing szolgáltatást. Ennek működéséről beszélve elmondta, hogy a szerződéskötéskor az ügyfelek kapnak egy okoskártyát, amelyet a belvárosban elhelyezett és előzetesen interneten lefoglalt közösségi autó szélvédőjének alsó sarkához érintve a gépkocsi ajtaja kinyílik. Az utastérbe ülve a fedélzeti számítógép kéri az ügyfél saját PIN-kódját, annak beütése után a motor indítható és az autó elvihető. Az okoskártyával az utazás végén az ügyfél kívülről bezárhatja a gépkocsit, jelezve ezzel a rendszernek, hogy nincs tovább szüksége a járműre.

Általánosságban elmondható, hogy a carsharing azon, belvárosban élő vagy dolgozó embereknek éri meg, akik évente tízezer kilométernél kevesebbet autóznak, és rájöttek, hogy a belvárosban saját autót fenntartani már sokkal több gondot és költséget jelent, mint örömöt – hangsúlyozta Sződi János. A szolgáltatás további előnye, hogy nem kell autót vásárolni, finanszírozni, biztosítást kötni, garázst bérelni, szervizeltetni, mosatni, téli-nyári gumikat cserélni, tankolni, csupán interneten foglalni és használni. Az évi több tízezer kilométert autózó emberek számára azonban Sződi János szerint továbbra is kedvezőbb a saját gépkocsi.

Alapvetően két modellje van a közösségi autózásnak: az első a free-floating modell, amelyben bárhol felvehetjük az autót, ahol az előző felhasználó hagyta. Ez nagyon népszerű a magánemberek körében, ebben a modellben a foglalások 85-90 százaléka spontán történik. Az átlagos használati idő mindössze 10-20 perc – sok szolgáltató a taxi versenytársaként definiálja ezt a modellt –, a percdíjakat felszorozva 4000-5000 forintos, mindent tartalmazó óradíj a jellemző. Az előfoglalás azonban nehézkes, hiszen nem tudhatjuk pontosan, hogy például holnapután reggel hol lesz szabad autó.

A második a station-based, azaz állomásközpontú modell, amilyen az Avalon Car(e)-é is. Itt a foglalások szinte 100 százaléka több órával vagy akár napokkal a használat előtt megtörténik. A megtervezett utak persze olcsóbbak és hosszabbak is, itt egy átlagosnak mondható 3 órás használat 30 kilométert autózva bruttó 3510 forintba kerül, az ár az üzemanyagot is tartalmazza.

Forrás: http://magyaridok.hu/belfold/gepjarmuberles-bubi-mintajara-1157767/