Média

Tudod mennyibe kerül fenntartani egy saját autót? Itt egy olcsóbb megoldás

wwe.privatbankar.hu - 2014-11-05

2014. november 6. 16:19

Egy friss elemzés szerint havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsóközép-kategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco-biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik. Pedig legalább 20 százalékkal is csökkenthetőek ezek a költségek. Hogyan?

A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos- családi kedvezmény nélkül számított- nettó havi kereset 154 100 forint volt 2014 első hét hónapjában. Az Avalon CarSharingközösségiautó-szolgáltatóadatai szerint sok magyar autótulajdonos fordít havi szinten ekkora összeget egy, átlagos motorizáltságú és felszereltségű új alsóközép-kategóriás autó fenntartására úgy, hogy a felmerülő költségnek egy részével egyszerűen nem számol.

"Rengeteg autótulajdonos nem veszi figyelembe például az új autók gyors értékvesztését, illetve olyan járulékos költségeket mint a biztosítás és a parkolóhely, így abban a hamis hitben ringatják magukat, hogy komolyabb anyagi tehervállalás nélkül engedhetik meg maguknak a saját gépkocsi fenntartását. A kiábrándító valóság az, hogy ez a legtöbb esetben még egy kompakt autó esetében sem biztosan igaz" - mutat rá Sződi János, az Avalon CarSharing ügyvezető igazgatója.

Az Avalon számításai szerint egy 6 millió forintos vételárú újautó két év használat és 20 ezer kilométer körüli futásteljesítmény után már csak 4 millió forintot ér, így csak az amortizáció értéke meghaladja a havi 81 ezer forintot.

Ennyibe is kerülhet a havi fenntartás

Amennyiben egy átlagos KGFB és casco-díjjal (együtt évi 140 ezer forint) és gépjárműadóval (évi 19 ezer forint) számolunk, illetve havi 15 ezer forintból megoldjuk a parkolóhelyet (Budapest belvárosában ez az összeg a többszöröse is lehet), valamint van éves autópálya-matricánk, akkor ez újabb havi 31500 forintot tesz ki. Ehhez, ha hozzáadódik egy kedvezőnek mondható 7 liter/100 km-es fogyasztás évi 9600 kilométer-futással kombinálva 400 forint/literes üzemanyag ár mellett, az havi 22 400 forinttal terheli meg a pénztárcát. Kilométerenkénti 16 forintos szervizköltséggel számolva mindez havi 150 033 forintjába kerül a tulajdonosnak.

Ezek a költségek azonban drasztikusan csökkenthetők, ha az embernek szüksége van egy autóra, de nem ragaszkodik ahhoz, hogy a tulajdonába is kerüljön. Ilyen alternatíva lehet a CarSharing, amely ma már egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, amelyben az autó akár félórás időtartamra is igénybe vehető. A korábban felvázolt feltételeknek teljesen megfelelő autó használatát, azonos éves kilométerfutással körülbelül havi 118 ezer forintból lehet megoldani CarSharing konstrukcióban, ami 20 százalékos megtakarítást jelent.

Városban felesleges a saját autó

"Azoknak a városi lakosoknak, akik autójukat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani. A CarSharing főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 6-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó" - magyarázza Sződi János.

Sződi János hozzáteszi: a valós különbség még nagyobb a CarSharing javára, hiszen német és svájci tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát: a korábbi átlagos, éves 5000 kilométernyi használatot éves 800-ra szorították. Ez magyar körülmények között azt jelentené, hogy a korábbi 10000 kilométeres futás 2000 alá szorulna.

Ekkor még azonban nem beszéltünk a gépjármű finanszírozásáról: ha készpénzre vesszük, akkor a betéti kamatokról mondunk le, ha hitelre, akkor pedig a kamatok, illetve devizahitel esetében az akár kedvezőtlenül alakuló árfolyam költségeit nyögjük. A CarSharing rendszer ma máröt működő állomással rendelkezik Budapesten, ebből négyet 2014 szeptemberében adott át az Avalon CarSharing. A közösségi autózásról a Privátbankár.hu is beszámolt.

Azonban nemcsak vadonatúj, hanem a 2-5 éves autók esetében is szembetűnő a CarSharing előnye: egy 2 éves, 4 millió forintért vásárolt, 3 évi használatban összesen 21 ezer kilométert futó, a korábbi körülményeknek megfelelően üzemeltetett kisautó havi fenntartása mintegy havi 108 ezer forintot tesz ki, míg CarSharing rendszerben 70 ezernél is kevesebbe kerül. De még egy 5 éves, 2 millió forintba kerülő, 4 évi használatban 20 ezer kilométert futó, de már sem cascóval, sem autópálya-matricával nem rendelkező autó üzemben tartása is közel havi 54 ezer forintot emészt fel, míg CarSharingben 47300-at.

A CarSharing előnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, hanem sokoldalúbb, és rugalmasabb tud lenni, mint a saját tulajdonú jármű. Különböző helyzetekben ugyanis más-más autóra lehet szükség: a CarSharing felhasználók pedig akár tucatnyi típus (városi minitől a 9 személyes furgonig) közül tudnak választani. Sződi János hozzátette: a felhasználó komfortszintjét növeli, hogy a járművek mindig tiszták, illetve üzembiztosak; amennyiben az autó mégis leállna, Budapest területén egy órán belül érkezik a csereautó.