Média

CarSharing – közösségi autózás

www.magyarkozlekedes.hu - 2014-09-25

2014. szeptember 25. 10:18

Négy új központi helyszínnel – Budapest VI. és VII. kerületében két-két, fedett parkolóházban lévő állomással – bővíti közösségi autópontjainak számát Magyarország első CarSharing vállalata, a szolgáltatását 2013 őszén elindító Avalon CarSharing. A cég országos parkoló és átvevő pontok átadását is tervezi a közeljövőben, elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében.

A CarSharing egy olyan innovatív, környezetbarát közösségi autóhasználatot jelent, ahol az autó akár félórás időtartamra is használható. Főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 8–10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó. „Az európai példák azt bizonyítják, hogy a CarSharing rövid időn belül igen népszerű szolgáltatássá válik a környezettudatos és költségérzékeny nagyvárosi emberek körében. Azoknak a városi lakosoknak, akik autóikat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani, ha az autó vételára mellett az elkerülhetetlen járulékos költségeket is figyelembe vesszük” – mutatott rá Sződi János, a 100%-osan magyar tulajdonban álló Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a közösségi autózás olyannyira bevált és hasznos megoldásnak számít világszerte, hogy 2014-ben bekerült a főváros új mobilitási koncepcióját tartalmazó Balázs Mór-tervbe.

 

 

A CarSharing előnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, de levegőtisztasági szempontból sem elhanyagolhatóak, hiszen a rendszerekbe csak olyan új autók kerülhetnek, amelyek megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, ezért csökken a károsanyag-kibocsátás. Egy autót többen is használhatnak, így ez a rendszer 6-10 parkolóhely kiváltására is alkalmas, ezzel pedig csökkenthetők a parkolási problémák és az azzal összefüggő „helykereső” autózás is. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a németországi tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát; a korábbi átlagos 5000 kilométeres futást 800-ra szorították le.

A céges és magán felhasználás közötti arány teljesen más képet mutat Magyarországon, mint a nyugat-európai piacokon: ott az igénybe vevők nagyjából fele-kétharmada magánszemély. Ezzel szemben hazánkban elsőként a vállalati érdeklődők jelentek meg, a céges felhasználók aránya megközelíti a 70 százalékot, bár az utóbbi időszakban érezhetően nőtt a közösségi autózás iránt nyitott magánfelhasználók száma is. A vállalati CarSharing népszerűségének oka, hogy az operatív lízinghez képest rugalmasabb, könnyebben felmondható konstrukcióban lehet autóhoz jutni. A magyar céges felhasználók jelentősen hosszabb időre foglalnak és hosszabb utakat is tesznek meg, mint például a német kollégáik: a hazai átlag (6 óra 47 perc, illetve 83,7 kilométer) közel 50%-kal magasabb a németnél mind az időtartam, mind a megtett út hosszát illetően. A céges felhasználóknak az átlagos útjuk nettó 8871 forintba került.