Média

Töredékébe kerül: egyre népszerűbb az új autós spórolás

www.hirado.hu - 2014-01-13

2014. január 13. 12:43

Carsharing az angol neve annak a külföldön már bevált szolgáltatásnak, amely Budapesten ősszel indult először. A kocsimegosztás iránt itthon is nagy a kíváncsiság, de a magánszemélyek még kivárnak, látni szeretnék, tényleg megéri-e nekik.

A közös autó környezetbarát megoldás, és ma már Magyarországon is létező utazási megoldás. A carsharing hagyományai fél évszázadra nyúlnak vissza, mégis a mai napig innovatív szektornak számít. A rendszer a Magyarországon nemrég bevezetett közösségi bringabérléshez hasonlatos.
Kocsimegosztás - Napközben
 
Budapesten idén ősszel indult el a közösségi autózás, Európában már korábban sikeressé vált. A lényege, hogy például, akinek csak egy napra kellene autó, mert nagyobb bevásárlásra indulna vagy kocsival kirándulna valahová, az jelképes tagdíjért csatlakozhat egy klubhoz, ahonnan óradíjért vagy napi díjért bérelhet járművet.
 
Ezek a vállalkozások a hagyományos autókölcsönzőktől abban különböznek, hogy akár egy órára, vagy rövid fuvarra is elvihető kocsi. Továbbá nincsenek költséges irodák sem, a biciklikölcsönzők gyakorlatához hasonlóan, megadott pontokon lehet fölvenni és letenni az autót. Londonban is több tucat ilyen klub működik, rendszerint havi tíz font a tagdíj, a használat költsége pedig nagyjából egy metrójegyével vetekszik. Ez a megoldás a legmértéktartóbb becslések szerint is tizedébe kerül annak, mintha az ember saját autót tartana.
 
Sződi János, az Avalon Rent autókölcsönző munkatársa a Kossuth Rádióban azt mondta, az általuk szeptemberben elindított első magyarországi carsharing szolgáltatás iránt nagyon nagy az érdeklődés a magánszemélyek és a cégek részéről is. A cég honlapját ötvenezer ember kereste fel. Ahogy azonban ez lenni szokott minden újdonságnál, az emberek picit kivárnak, látni szeretnék, hogyan működik a szolgáltatás, miként válik be. Első ügyfeleik olyan személyek voltak, akik külföldön már használtak ilyen szolgáltatást, tehát tudták, miről van szó. Magyarországon így egyelőre, ellentétben a külföldi tapasztalatokkal, nem a magánszemélyek, hanem a cégek élnek a szolgáltatás előnyeivel.

Az interjú Itt meghallgatható!
 
A budapesti vállalkozás nagyjából ötven autótól válik nyereségessé, ahhoz azonban, hogy ennyi kocsival működjön a vállalkozás, idő kell – tette hozzá Sződi János.